lördag 3 april 2010

Hejda Banjara Basti..

Halloj!
Snart bar det av, i morgon aker jag och Marielle till Mumbai. Igar var sista dagen pa skolan i Banjara Basti och idag akte jag in en svang till byn tillsammans med tva andra volontarer for att fa traffa barnen en sista gang och saga hejda!!
Jag kommer att sakna dom sa mycket! Tank, nu kommer vi aldrig nagonsin mer att traffas..
I fredags hade vi funday pa skolan, for det var sista dagen for bade mig och Mari, som jobbar i forsta klass. Vi borjade med att sjunga sanger och barnen fick olika instrument att spela pa, tamburiner, marackas och sma trummor.. Dom tyckte det var jattekul. Sen malade vi med vattenfarg och det alskar alla barn!!
Det som har berort mig mest hos barnen ar hur de kan vara sa lyckliga!!? Dom har ingenting, inte ett ordentligt hus, foraldrarna tar inte hand om dom, dom ar fattiga och kommer att vara det i hela deras liv.. Men anda sa ar dom sa lyckliga.. Pojkar och flickor leker jamt tillsammans, men plotsligt en dag nar flickorna har kommit i giftas-aldern sa forandras allt det dar.. Da far flickorna inte ens titta pa en man, och sa ar det bara. Barnen vet ju inget annat satt att leva pa..
I alla fall.. Aven fast det kanns riktigt trakigt att lamna volontarprojektet och alla barn sa ar jag glad att vi ska fa uppleva nat annat av Indien.. Nu ar det 3 veckors resande som galler! Och min hemlangtan blir inte lika stor nar jag vet att det bara ar nagra veckor kvar.. ;)
- De flesta av barnen i 1:a klass.. Det var svart att ta ett fint foto, barnen kan ju inte sitta still!

- Lakshmi, Nichi och Palak ber morgonbonen!
Nasta gang jag skriver har kanske jag ar i Mumbai!!
// Malin

Inga kommentarer: